جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: خانه سینمای ایران ۲۱شهریور ماه و در تقارن فرخنده با روز ملی سینما بازگشایی شد.

سینما

ساکنان کوچه سمنان در خیابان بهار که در ماه‌های اخیر روزهای شلوغی را به‌واسطه حضور سینماگران پشت درهای بسته خانه سینما مشاهده کرده بودند، این‌بار جای اعتراض شاهد شادمانی اهالی سینما بودند. حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور با حضور هنرمندان برجسته و پیشکسوت و در رأس آنها عزت‌الله انتظامی، در خانه سینما را به روی سینمایی‌ها باز کرد.

حوالی ظهر روز پنجشنبه در حیاط خانه سینما جای سوزن‌انداختن نبود. ایوبی به سالن اجتماعات خانه سینما (تالار سیف‌الله داد) رفت و کمی از صحبت‌هایش که گذشت حبیب‌الله کاسه‌ساز مدیرعامل خانه سینما 2 و جمال شورجه از سالن خارج شدند. البته شورجه در حیاط خانه سینما حضور داشت و با علی رویین‌تن و مسعود اطیابی گفت‌وگو می‌کرد. کمی آن‌سوتر جمال ساداتیان دیگر عضو اتحادیه ایستاده بود. البته بیشتر افراد حاضر در خانه سینما را کسانی تشکیل می‌دادند که در این دو سال بیشترین تلاش را برای بازگشایی این تشکل صنفی انجام دادند. رضا کیانیان، غلامرضا موسوی، حسن برزیده، احمدرضا درویش، رضا میرکریمی، مهدی فخیم‌زاده و محمدعلی سجادی ازجمله این افراد بودند.

حضور خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران در خانه سینما آنقدر پرتعداد بود که سالن گنجایش انبوه حاضران را نداشت و در سالن سیف‌الله داد جا برای سوزن‌انداختن نبود.حجت‌الله ایوبی درحالی مقابل خبرنگاران شروع به صحبت کرد که علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی به همراه تعدادی از اعضای هیات مدیره و مدیر عامل خانه سینما در ردیف اول نشسته بودند. ازجمله مدیران حاضر در خانه سینما نیز می‌توان به سهیل جهان‌بیگلری مدیرعامل سازمان سینمایی سوره اشاره کرد. مازیار میری و همایون اسعدیان نیز در ردیف‌های جلو ایستاده بودند و به صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی گوش می‌دادند؛ صحبت‌هایی که ظاهرا بیشتر مورد پسند طیف نزدیک به هیأت مدیره فعلی خانه سینما بود تا اعضای خانه سینما 2.

حجت‌الله ایوبی در بخشی از سخنانش با ابراز خرسندی از ازسرگیری فعالیت خانه سینمای ایران، اظهار کرد: مسئله خانه سینما خار کوچکی بود که هم مانع حرکت سینما شد و هم مانعی برای مدیریت سینمایی بود. از این جهت، خوشحالم که آغاز مسئولیتم با روز ملی سینما مصادف شد و همین امر انگیزه‌ام را مضاعف کرد تا به اجماعی برای حل مسئله برسیم، چرا که معتقدم حل مسئله خانه سینما می‌تواند به مدیریت سینمایی هم کمک کند.

حجت‌الله ایوبی در ادامه نشست رسانه‌ای که درباره موضوع خانه سینما و حواشی 23سال اخیر آن داشت، گفت: هنر یک حکومت این است که مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نگه دارد و نگذارد آنها به مسائلی سیاسی تبدیل شوند. این خانه کوچک که امروز در آن نشسته‌اید مسئله کوچکی بود که به‌تدریج خودش را به فضای سیاسی کشور تحمیل کرد تا جایی که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه‌هایشان از آن صحبت می‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی مسئله‌ای فرهنگی، سیاسی می‌شود یعنی در آن بی‌تدبیری صورت گرفته و خوب مدیریت نشده است.
معاون وزیر ارشاد سپس با خطاب قرار دادن بخش دغدغه‌مند جامعه از فعالیت‌های خانه سینما و آنچه در گذشته در این‌باره مطرح شده بود، بیان کرد: باید به همه کسانی که دغدغه نظام، دین و ارزش‌ها را دارند (که خود من هم قطعا از میان آنها هستم) عرض کنم که مسئله خانه سینما در 23سال اخیر، مسئله ارزش‌ها و انقلاب نبود. مشکل به‌وجود آمده حاصل یک مسئله صنفی بود اما متأسفانه گاهی با برخی ادله، این مسئله صنفی را به مسئله اساسی کشور تبدیل و جامعه را نگران کرده‌ایم.

ایوبی در ادامه با تأکید بر اینکه حکم ازسرگیری فعالیت خانه سینما از سوی وزیر ارشاد امضا شده است، گفت: خانه سینما منحل نشده بود بلکه تنها وزارت ارشاد دولت دهم حکم به تعطیلی آن داده بود. وقتی نهادی ثبت می‌شود، یک شخصیت حقوقی است که ارشاد دیگر نمی‌تواند آن را منحل کند اما طبق اختیاراتش می‌توانست توقف فعالیت‌های آن را اعلام و به‌عبارتی آن را تعطیل کند.
وی افزود: از 21شهریورماه، خانه سینما به حکم علی جنتی فعالیت‌های خود را از سرگرفته و ایشان با امضای این حکم آن را به رسمیت شناخت.

حجت‌الله ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره صنف‌های ساخته‌شده در ماه‌های پایانی دولت دهم و همچنین شرکت آنها در مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما گفت: اصنافی که عضو خانه سینما هستند، می‌توانند در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت کنند. قرار است از روز شنبه با اصناف، هیأت مدیره خانه سینما و همچنین طرفین این موضوع جلسه بگذاریم تا نحوه برگزاری مجمع عمومی را مشخص کنیم، در هر صورت اطلاعات دقیق‌تری در این‌باره منتشر خواهد شد.

ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت «خانه سینمای ایرانیان» که توسط منتقدان هیأت مدیره خانه سینما و همچنین جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ایجاد شده است، تصریح کرد: قبلا درباره خانه سینمای دیگر خیلی شفاف اعلام کردیم که یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینما داریم.

اگر بخواهیم خانه سینمای 2داشته باشیم پس چرا خانه سینمای 3و 4هم تأسیس نشود؟! سینماگرانی چون بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی، احمدرضا درویش، غلامرضا موسوی، منوچهر محمدی، کیومرث پوراحمد، تورج منصوری، گلاب آدینه، امین تارخ، محمدعلی سجادی، مهدی فخیم‌زاده، علیرضا داوودنژاد، فرشته طائرپور، گوهر خیراندیش، جهانگیر کوثری، مهتاب کرامتی، نورالدین زرین‌کلک، داریوش فرهنگ، آتیلا پسیانی، رضا کیانیان،عزیزالله حمیدنژاد، محسن امیریوسفی، سیامک شایقی، علیرضا خمسه، عزیز ساعتی، کامران ملکی، همایون ارشادی، محمدرضا مقدسیان، محسن خان‌جهانی، تورج منصوری، ابراهیم فروزش، منوچهر شاهسواری، رامبد جوان، بهروز شعیبی، آناهید آباد، امیرشهاب رضویان، محسن علی‌اکبری، مسعود اطیابی، هوشنگ گلمکانی، ‌رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، محمدعلی طالبی و... در این مراسم حضور داشتند.

کد خبر 230859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز